Varit FÖR mycket nu...

2013-03-22 . 14:51:02 . Allmänt

Idag är det en riktigt slappar-dag å jag har inte gjort något annat än äta, sova, titta på film och internet.
Allt började i söndags, jag gjorde mycket i helgen och sen fick jag hemska förvärkar på natten mot måndag, hade sååå ont i längdryggen, magen och vaknade varje timme av smärtan. Sen avtog det ca vid nio tiden på morgonen i måndags. Var så mör och mådde dåligt, senare på kvällen fick jag plötsligt feber. :(
Mådde så dåligt, och så kände jag inget av bebisen.. Jag blev orolig, natten mot tisdag sov jag såklart dåligt med och gick upp innan 6 på tisdagsmorgonen, jag åt frukost och bebisen vaknar alltid och hickar alltid efter frukosten och så, rör alltid på sig men det gjorde inte den så jag ringde förlossningen, de ville jag skulle åka in till kvinnokliniken som öppnar kl åtta. Bara å pallra sig dit, var först på plats och fick göra ctg. Hjärtat slog fint, högt puls men det slog ialllafall. Ctgt var inte godkänt av maskinen. Fick träffa en läkare, gjorde ultraljud och undersökningar.. Pratade och så, hon sa att bebisen var normalstor, väger ca 2,5 kg. Dock har jag mycket fostervatten, det var därför sf måttet va stor.
Sen kom en annan läkare och gjorde ultraljudet igen för den andra kunde inte mäta riktigt så det gick bra andra gången, sen fick jag göra ctg igen. Och den blev inte godkänd heller, så läkaren ville att jag skulle stanna kvar på special bb över natten för att hålla koll på mig å bebisen. Så jag åkte hem och  hämtade lite kläder och så, åkte tillbaka och gjorde nytt ctg, inte godkänt denna gången heller. Fick ett rum på special bb, sen kom Andreas dit, gjorde nytt ctg igen. Inte godkänt heller. Även om hjärtat slog och jag hade lite sammandragningar.
Så på onsdagsmorgonen tog dom nytt ctg, sa att jag inte fick äta något förräns ctg är godkänt.. Och fick lämna blodprover. Jag blev orolig å frågade varför jag inte fick äta???

Barnmorskan sa att det var säkerhetsåtgärd, om ctg inte va godkänt då skulle det bli akut snitt.
Jag fick först panik och tänkte massor olika tankar.. Vad fan händer??? Jag har inte målat klart sängen?? Jag har allt hemma men har inte monterat sängen? Har inte bäddat?? Har inte satt upp väggskötbordet ännu?? När? Var? Hur?
Grät och mådde dåligt, var mest chockad å inte alls förberedd!
Jag bad Andreas komma hit på en gång. Jag hade inte träffat läkaren än, så han kom hit så snabbt han kunde, jag bad honom ta med bebisfilt, lite kläder och snuttefilt IFALL det skulle bli snitt.
Sagt och gjort, så var han hos mig.
Väntade på tolk så kom tolken och vi gjorde ultraljud igen. Flödet och allt såg bra ut. Bebisen passade på å vinkade när vi kollade ultraljud. Ville bara hälsa hej till mamma. ;)
 
Sen kom läkaren och sa att ctg var godkänt!! Jag blev så lättad, MEN.. Blodprovet var inte så bra, det var lite högt. Läkaren sa att de tog prover för ämnesomsättning. De trodde jag hade hög ämnesomsättning därav min och bebis höga puls.
Fick stanna ännu en natt till! Jag blev så ledsen, vill HEM!! Vill inte stanna kvar.
De sa om blodprovet inte va godkänt imorgon(torsdagen) då skulle det bli snitt inom 1 dygn.
Så ja fick stanna kvar, fick lämna prover igår, de stack mig 3 ggr. :( Undersköterskorna misslyckades och barnmorska lyckades ta blod, gick jätte segt att få ut blod men det kom iallafall. Nu har jag fyra härliga små hål i armarna... Suck..
Sen kollade vi ctg, det var godkänt och så kom läkaren å sa att allt såg bra ut. Provet var bra.
Jag slapp snitt och fick åka hem. Gu va glad jag blev, hatar verkligen att ligga på sjukhus. Fy fan säger jag bara... Fick sjukresa hem och min sötnos tappade varmbad till mig så jag satt där ett tag å det var så SKÖNT!!
Låg i soffan å kollade på tv, orkade ingenting. Och så nu har jag ofta sammandragningar, inte regelbundna men får det oftare nu, innan fick jag kanske bara från 1 till 3 stycken på varje kväll men nu kommer det flera och på dagen, kvällar. Speciellt när jag går upp ur soffan eller gör något så får jag sammandragningar.. Suck.. Inte smärtsamma sammandragningar, det gör ont ja men man kan klara av dom typ. :)
 
Fick ny tid till imorgon, ska göra nytt ctg på kvinnokliniken. Blir det godkänt så släpper dom mig. Fick även ny tid till spec mvc på torsdag för prata med läkare om förlossningsplan.
Så bebisen kommer iallafall inom 5 veckor.. Spännande, efter de dagarna vi varit på bb så har det fått mig att vakna till. Jag menar, vi vet vi ska ha barn och så, men när jag låg på bb så kändes det mer verkligt, jag ska ha barn. Alltså barnet kan komma när som helst, det är nära nu.. Det känns riktigt nära.. Jag tror inte jag kommer gå till vecka 40.. De skulle igångsätta mig om det blir vanlig förlossning eller kejsarsnitt så blir det tidigare. Blir nog aprilbarn.
 
Nu känner jag mig lugn, jag är ju hemma. <3
Men i helgen tänkte vi måla klart sängen och sen sätta upp väggskötbordet så det blir gjort. Sen när sängen blivit riktigt snustorr så ska vi bädda den med... Så allt är klart... :)
 
 
Mycket tankar och känslor... Herregud, det är ju dags snart!
Vårt älskade barn kommer snart.
Då kan jag säga att jag ÄR tvåbarnsmamma.. Mina älsklingar!!!
 
Kommentera (0) st

Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: