Mitt största misstag jag gjort

2011-04-15 . 16:55:31 . Allmänt

Det är att skolka och bli utskriven från skolan.


BIG MISTAKE!!!

Idag står jag här utan utbildning.
Fan hur kunde jag vara så dum?! Jag va ung och så dum!
Jag gick sällan till skolan då.

Jag började året 00 och gick först på Barn&Fritid, men det var bara kort tid. Gick där max halvt år. Att sitta och skriva hela tiden passade inte mig. Jag blev/blir lätt rastlös då. Hade svårt att koncentera mig.

Satt alltid och pratade med nån klasskompis under lektioner. Skrattade jämt och kunde inte koncentera mig, helt enkelt.

Sen bestämde jag mig att hoppa av B&F och byta till annat program. Under tiden fram tills höst 01 fick jag testa olika program, som bageri, hotell&restaruang och media. Jag gillade att göra praktiska saker än sitta vid bänken.
Jag skulle ha tagit bageri, vilket jag ångrar idag. Men men.. Jag tog media för jag gillade att fota och så.
Så jag började om i hösten 01 första året. Fick en helt ny klass och vi var många. Jag trivdes inte så jättebra eftersom vi var olika. Jag umgicks mest med vissa killarna i klassen.

Nästan två år har gått. Jag började skolka mer och mer. Första året gick jag dit regelbundet och sen gick de nedåt. Började skolka en gång, sen va de 2 sen 3 ggr i veckan. Sen skulle vi ha praktikplats och jag fick en på en restaruang i Marieberg köpcentrum. Skulle vara där i 2 veckor.. Men jag åkte aldrig dit.
Jag åkte inte ens dit nångång. Jag skolkade hela de veckorna. Jag åkte med mina vänner och raggade runt. Hade äventyr på nätterna och sen åkte vi hem för att sova på morgonen.

Läraren skickade sms och frågade vart jag var, varför jag inte är i praktikplatsen. Jag svarade aldrig.
Jag orkade inte.

Jag prioterade de roliga först än skolan. BIG MISTAKE.

Jag sket i allt och hade kul. Åkte till skolan typ 1 gång i veckan eller bara för att äta lunch.  
Sen hade vi EVK möten men jag fortsatte skolka.
Sen fick jag varning, men fortsatte ändå....

Till sist blev jag kallad till ett möte till, med kurator, lärare och syo och rektor. Då sa kuratorn att dom skulle skriva ut mig. För jag är aldrig i skolan och jag proteserade och sa att jag ville ta typ sabbats år och vara ledig sen byta skola i höst. Men dom nekade mig det.
För jag är "för gammal". Jag skulle bli 20 denna året i december. Men jag ville börja om i höst. Men fick nej.

Jag skrev på pappret och blev utskriven. Sen gick vi ut och jag pratade me min kontaktperson(lärare) och jag frågade dum fråga; vad ska jag göra nu? Hon sa; Du får gå hem nu. Hejdå. Sen gick hon. Jag gick till matsalen och väntade på min bästa vän sen kom hon då berättade jag att jag blivit utskriven och är arbetslös nu. Hon blev väldigt besviken.

Jag njöt av att slippa gå till skolan... Jag hade kul och levde livet. Flyttade hem till Norrköping bara för att bo där i 3 månader sen flyttade jag till eget lgh i Örebro. Där levde jag livet.

Men nu 8 år senare är jag här och har ingen färdig utbildning. BIG MISTAKE.

Jag ångrar det väldigt SKIT mycket.
Jag missade balen, ta studenten.

Jag fick ingen betyg. Jag har ingenting. Skola är skit viktigt. Hur fan kunde jag vara så jävla dum!?

Men... Ännu idag pallar jag inte av att gå i skola igen. Jag har svårt att koncentera mig, sitta stilla och skriva, skriva, skriva. Pallar inte av det. Det har min ADHD med att göra. Jag fick reda på att jag har det för 2 år sen.

Har blivit erbjuden att börja med en medicin för ADHD men jag vet inte om jag vill ta den. Jag vill inte vara beroende av någon medicin, och så har denna medicin lite amfetamin. Jag är helt emot droger oavsett om de är i medicin. Då pratar jag om Amfetamin, hasch och sådana droger.
Men jag funderar fortfarande på vad jag ska göra, om jag ska ta den eller inte...
Jag ska ju gå på arbetsterapi då vill jag först ge det en chans och se om jag kan förändra det och hantera det.
Hjälper det inte så får jag testa medicinen.

Jaja, men iaf.. Att skolka och bli utskriven är de största misstaget jag gjort.
Jag blir nästan arg om jag ser någon nära&kära säga de vill hoppa av skolan eller nått.
Skolan är de viktigaste utbildning och de man gör påverkar framtiden.

Jag har sagt till några att dom ALDRIG får göra samma misstag som jag gjort.
Jag glädjs med dom som ska ta studenten.

Har varit me på min kusin´s student och nu ska min andra kusin ta student och jag ser fram emot att åka dit för att delta. Jag blir så stolt över dom som klarat av skolan. Att dom går ur skolan med betyg.
Det gläjder mig. Jag missade min egen student pga jag var så dum, men jag får delta med deras gläjde istället och det är jag glad för.

Sen kommer jag vara en tjatig och för jävlig morsa till Anton OM han vill sluta skolan. Jag kommer att förbjuda honom det. Han får aldrig göra samma sak som jag.

Han kommer kanske hata mig om jag håller på så där. Men hans framtid är viktig. Han kommer att förstå.. OM han senare vill hoppa av. Jag blir arg på nära&kära om dom vill göra samma misstag som jag.

Nu låter jag taskig. Haha.. Men men...

Ville bara skriva av mig lite.. Nu ska jag iaf fan börja med arbetsterapi sen börja JOBBA. Då är det allvar. :)

Hejs svejs

Kommentera (2) st

Kommentarer
piggelin :)

Hej tjejen!

Läste och blev lite rörd:)

Ja, kanske du kan ju läsa lite på komvux? du är ju fortfarande ung och kan läsa ikapp?

så du får dig ett betygsdokument att visa upp!

Angående där med medicin, det är ju upp till dig men har hört att den hjälper en del men det finns bieffekter också av medicinen.

HIhi, jag skrattade när du skrev att du kommer vara på Anton om han skulle ens tänka hoppa av. Då kunde jag tänka mig hur du skulle blänga och bli förbannad!:)

KRAM!

sundarii

Zam har oxå adhd, och även asperger så han har provat massor med olika mediciner. Den senaste - adderall - var verkligen inget för honom, han led av flera biverkningar men han var positiv lagd - han har ju ändå provat liksom. Nu äter han metamina - även amfetamin i - och han älskar´t! han är mer koncentrerad, har bättre fokus och har bättre självkänsla. Så du kan åtminstone försöka.

arbetsterapi är väl bra? Jag vet ingenting om det men det är väl skönt att få komma ut lite, du har ju velat det. Massa kramar till dig, du kommer klara det! Tänk på att du är vuxen nu, du är mer mogen nu än vad du var för åtta år sen. Massa kramar!

Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: